Elluviidud ja planeeritud tegevused

Tegevuskava hõlmab käesoleval hetkel aastaid 2024–2027. Tegevuskava seiratakse regulaarselt ning uuendatakse igal aastal, pikendades seda ühe aasta võrra.

Puhasta
Haridus- ja Teadusministeerium
Alushariduse seaduse muutmine
Haridus- ja Teadusministeerium

Soovitud tulemus:

Alushariduse korralduse süsteem on muudetud sidusamaks ning see toetab kõigi laste koolivalmidust.

2024
2026
Indikaatorid

Alushariduse seaduse täiendamine

Arutelud ja kooskõlastamine

Seaduse vastuvõtmine

Seaduse jõustumine

Lühiülevaade

Uue seaduse eesmärk on muuta alushariduse korralduse süsteemi sidusamaks, et toetada kõigi laste koolivalmidust. Liikumise valdkonna õppe-ja kasvatustegevuste põhimõteteks on:

1) luua lapsele tingimused ja võimaldada aktiivset tegutsemist nii üksi kui ka rühmas, et laps tunneks rõõmu igapäevasest liikumisest erinevates keskkondades ja tingimustes;

2)rikastada lapse tegevusvõimalusi erinevate arendavate sportlike tegevustega;

3) suunata lapse üld- ja peenmotoorika, põhiliikumiste ja kehaliste võimete arengut läbi erinevate liikumistegevuste, spordialade ja tantsu;

4) suunata last igapäevastes käelistes tegevustes ja harjutuste sooritamisel kasutama mõlemat kätt, täpsust nõudvas tegevuses domineerivat kätt;

5) tagada lapse liikumisoskuste ja kehaliste võimete arengut igapäevaste liikumist nõudvate tegevuste (matkade, vaba aja mängude, jalutuskäikude jms) ja juhendatud eakohaste liikumisõpetuse tundide kaudu.

Seadus vastu võetud 11.12.2024. Järgmise sammuna on koostamisel õppekava, sh liikumisõpetus, et lasteaiad saaksid rakendada õppekava alates 1.09.2025.

Vastutaja

Haridus- ja Teadusministeerium

Programmi “Liikuma Kutsuva Kool” jätkuv arendustöö
Tartu Ülikooli Liikumislabor

Soovitud tulemus:

Liikuma Kutsuva Kooli võrgustikuga liitunud koolide tegevusi on toetatud, et liikumine kujuneks koolipäeva loomulikuks osaks.

Võrgustikuga liitub üha uusi koole.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

Võrgustikuga liitunud kooli tiimidele on läbi viidud 2 stardiseminari

Võrgustikuga liitunud koolide aine- ja klassiõpetajatele on läbi viidud 8 aktiivsete ainetundide koolitust

Gümnaasiumiaste liikumisvõimaluste arendamiseks on pilootkoolide õpilastega läbi viidud fookusgruppide uuring

Valminud on küsimustik gümnaasiumiastme õpilaste liikumisvõimaluste kaardistamiseks ja arendamiseks koolis

Läbi on viidud LKK aastakonverents (08-09.10)

Mõõdikud

209 kooli on liitunud programmiga (varem 215; vähenemine tuleneb koolide sulgemisest ja ühinemisest)

Liikuma kutsuva kooli võrgustikuga liitunud koolides rahulolu liikumisvõimalustega 4. klassis 3,54/5 (2024). Teistes koolides 3,47 (2024). 2022. aastal näitajad 3,52 ja 3,36.

Lühiülevaade

Liikuma Kutsuv Kool on haridusuuendusprogramm, mis on sündinud Tartu Ülikooli liikumislabori ja Eesti koolide koostöös ja mille sihiks on kujundada Eestis liikumissõbralik koolikultuur.
Üks uutest arendussuundadest on koosloomes koolidega leida gümnaasiumiastmes toimivaid liikuma kutsuvaid lahendusi.

Ennetuse teadusnõukogu hindas ja kinnitas Liikuma Kutsuva kooli tõendatuse taseme 4 – kasutusvalmidus “väga hea”.

Lisainfot
Vastutaja

Tartu Ülikooli Liikumislabor

Partnerid

Üldhariduskoolid
Kohalikud omavalitsused
Haridus- ja Teadusministeerium

Õpetajatele ja juhendajatele suunatud liikumisalaste koolituste väljatöötamine ja elluviimine
TÜ haridusteaduste instituudi haridusinnovatsiooni keskus

Soovitud tulemus:

Koolides suureneb oskusteave põimida kooliellu erinevaid liikumisvõimalusi (sh erivajadustega lastele).

Pidev tegevus
Indikaator 2024

Täiendkoolitussüsteem õpetajatele on loodud

Mõõdik

Koolituse läbinud õpetajate arv 2024: 392

Lühiülevaade

Täienduskoolitusi liikumisvõimaluste toetamiseks ainetunnis saab alates 2022. aasta kevadest koolidesse tellida Tartu Ülikooli Liikumislabori partneri Tartu Ülikooli haridusinnovatsiooni keskuse kaudu. Valikus on kümme erineva pikkuse ja teemaga täienduskoolitust õpetajatele. Koolituse läbimisel väljastatakse osalejatele Tartu Ülikooli digitaalne tõend.

Vastutaja

TÜ haridusteaduste instituudi haridusinnovatsiooni keskus

Partnerid

Tartu Ülikooli Liikumislabor

Liikumisõpetuse jätkuv arendamine ning juurutamine
Haridus- ja Teadusministeerium

Soovitud tulemus:

Kvaliteetne liikumisõpetuse tund toimub olulise liikumisharrastuse kujundamise tegurina, sh arvestades, et paljude laste ja noorte jaoks on see ainus võimalus saada liikumisalast haridust ja kokkupuudet organiseeritud liikumisega. Koostatakse õpetajate täiendkoolituse kava.

Pidev tegevus
Indikaator 2024

Veebikeskkond on loodud

Mõõdik

Veebikeskkonna külastatavus kuus: 5 350 (2024 I kvartal ühe kuu keskmine)

Lühiülevaade

Põhikooli ja gümnaasiumi liikumisõpetuse ainekavad võeti vastu 23.02.2023. 2024. aastal valmisid ainekavades toodud õpiväljundite saavutamiseks õppeprotsessi kirjeldused, mis on toodud Haridus- ja Teadusministeeriumi loodud õppekavade materjalide veebis.

Lisainfot
Vastutaja

Haridus- ja Teadusministeerium

Õuevahetundide rakendamine ja liikumistaristu avatus õppetöövälisel ajal

Soovitud tulemus:

Vahetundide roll ja mõju koolipäeva terviklikkuse ning liikumise kontekstis muutuvad teadlikumaks ja mahukamaks.

Pidev tegevus
Indikaator 2024

Haridus- ja Teadusministeeriumi kommunikatsioonikanalite kaudu toimub sõnumite edastamine

73-76% koolidest rakendab õuevahetunde olenevalt ilmast (2024)

40% koolidest rakendab õuevahetunde aastaringselt (2024)

Lühiülevaade

Tartu ülikooli liikumislabor korraldas 2023. aastal õuevahetundide uuringu, mis näitas, et kõige aktiivsemad olid õpilased just nendes koolides, kus iga päev toimusid õuevahetunnid. Igapäevane õuevahetund aitab ennetada liikumisaktiivsuse järsku vähenemist teises kooliastmes.
Lisaks õuevahetundide rakendamisele on oluline liikuda selle poole, et liikumistaristu oleks inimestele avatud ka õppetöövälisel ajal. See suurendab nii laste kui täiskasvanute võimalusi kodu lähedal olemaks kehaliselt aktiivne.

Vastutaja

Haridus- ja Teadusministeerium

Laste ja noorukite kehaliste võimete monitoorimise süsteemi väljatöötamine ja kasutuselevõtt koolides
Haridus- ja Teadusministeerium

Soovitud tulemus:

Koolides on juurutatud kehaliste võimete mõõtmise süsteem ja olemas on tõenduspõhiseid andmed laste ja noorukite kohta.

33%
2023
2026
Indikaatorid

Kehaliste võimete mõõtmise kontseptsioon on loodud

Kehaliste võimete mõõtmise kontseptsioon on piloteeritud

Kehaliste võimete mõõtmise kontseptsioon on rakendatud

Lühiülevaade

Lisaks kehalisele aktiivsusele ja istuva aja vähendamisele mängivad inimese tervise olulist rolli ka kehalised võimed, mis loomulikult on seotud suuresti ka kehalise aktiivsusega. Viimased suuremad andmete kogumised jäävad eelmise sajandi 90-date algusesse ning hetkel puuduvad Eestis usaldusväärsed pikaajalised andmed laste ja noorte kehaliste võimete kohta.
Ka Euroopa Liidu Ülemkogu soovitas liikmesriikidel arendada teaduslikel alustel põhinevaid kehaliste võimete seiramise vahendeid, mille abil oleks võimalik objektiivsetele andmetele tuginedes planeerida tegevuskavasid laste ning noorte kehaliste võimete (ja seeläbi ka tervise) parendamist.
Sellest tulenevalt oleks oluline ka Eestis rakendada laste ja noorte kehaliste võimete andmete kogumist ning vastava tugisüsteemi loomist.
HTM- i tellimisel on TÜ poolt valminud kehaliste võimete mõõtmise kontseptsioon. Piloteerimine oli algselt kavandatud 2023 aastasse, kuid lükkus 2024/25 õppeaastasse. Enne on vajalik uurida koolide valmidus vahendite osas, et kehalisi võimeid mõõta.

Vastutaja

Haridus- ja Teadusministeerium

Partnerid

Tartu Ülikool

Koolikeskkonna muutmine liikumist soodustavaks
Haridus- ja Teadusministeerium

Soovitud tulemus:

Koolipäeva korraldus ja füüsiline keskkond soodustavad laste liikumisaktiivsuse tõusu.

Pidev tegevus
Mõõdik

Rahulolu liikumisvõimalustega koolis 4.;8.;11. klassi keskmine 3,01/5 (2021); 3,00/5 (2020)

Lühiülevaade

Üheks koolikeskkonnaga seotud rahulolufaktoriks on liikumisvõimalused koolis. On oluline, et kooli füüsiline keskkond toetaks nii aine- kui vahetundides õpilaste kehalist aktiivsust. Koolidel võiks olla eesmärgiks kehalist
aktiivsust soodustava keskkonna, näiteks jalgrattateede või mänguväljakute loomine, sest see pakuks kõikidele lastele võrdseid võimalusi olla kehaliselt aktiivne ning õpilaste kehalise aktiivsuse tase tõuseb. Kooliõu peaks olema mitmekesine ja läbimõeldud, mis kutsub liikuma ja pakub võimalusi kõigile.
Hetkel on rahulolu liikumisvõimalustega pigem madal. Selle keskmised hinnangud on 8. ja 11. klassi õpilastel madalamad võrreldes teistele koolikeskkonnaga seotud rahulolufaktoritele antud hinnangutega (keskmised vastavalt 2,86 ja 2,91).

Vastutaja

Haridus- ja Teadusministeerium

Koolide sportimistingimuste kaardistamise uuring
Spordikoolituse ja -Teabe Sihtasutus

Soovitud tulemus:

Eesmärk on kaardistada Eesti üldhariduskoolide sportimistingimused, mis hõlmab spordipaiku, koolikeskkonda ning spordivahendeid ja -tegevusi.

100%
2024
2024
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

2024. aasta küsitluse eesmärk on kaardistada Eesti üldhariduskoolide sportimistingimused, mis hõlmab põhikoolide ja gümnaasiumide vastuseid. Uuringu korraldab Spordikoolituse ja -Teabe Sihtasutus koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumi, Tartu Ülikooli liikumislabori, Liikumisharrastuse Kompetentsikeskuse, Eesti Kehalise Kasvatuse Liidu ja Eesti Linnade ja Valdade Liiduga. Uuring keskendub koolide sportimispaikadele, liikumisaktiivsust toetavale koolikeskkonnale, spordivahenditele, tunnivälisele spordiharrastusele ning koolide spordiringidele. Lisaks hõlmab küsitlus koolide üleminekut uuele kehalise kasvatuse/liikumisõpetuse ainekavale, koolitusvajadust ja praktikal põhinevaid väljakutseid. Küsitluse vastuste põhjal koostab sihtasutus kokkuvõtte, mis saadetakse koolidele ja kohalikele omavalitsustele tagasisidena, pakkudes võrdlust Eesti keskmise ja maakonna keskmisega.

Vastutaja

Spordikoolituse ja -Teabe SA

Partnerid

Liikumisharrastuse kompetentsikeskus
Tartu Ülikooli Liikumislabor
Eesti Kehalise Kasvatuse Liit
Eesti Linnade ja Valdade Liit

Lasteaedade sportimistingimuste kaardistamise uuring
Haridus- ja Teadusministeerium

Soovitud tulemus:

Sarnaselt üldhariduskoolidega on eesmärgiks analüüsida lasteaedade sportimispaiku, liikumist soodustavat keskkonda ja spordivahendeid ja -tegevusi.

2024
2026
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

2024. aastal viiakse Eesti Spordikoolituse ja -Teabe SA poolt läbi küsitlusuuring, mille eesmärk on kaardistada Eesti üldhariduskoolide sportimistingimused.
Sarnaselt koolidele on vaja välja selgitada tingimused ka lasteaedades.

Vastutaja

Selgumisel

Kultuuriministeerium
Teadlikkuse tõstmine regulaarsete liikuma kutsuvate ja tervislike eluviiside suunal
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Kampaaniad (sihtrühmadele kogu elukaare ulatuses) on avalikus ruumis nähtavad ja selle sõnumid aktuaalsed.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

Valdkondade ülene kampaaniate kalenderplaan 2024. aastaks on koostatud

2024. aasta kampaaniad on vastavalt kalenderplaanile ellu viidud

Koostatud on valdkondade ülene kalenderplaan 2025. aastaks

Teadlikkuse tõstmiseks on oluline liikumisharrastuse valdkonnaga seotud asutuste ja organisatsioonide koostöö ja ühine panus. Selleks luuakse Kultuuriministeeriumi ja Liikumisharrastuse kompetentsikeskuse eestvedamisel asutuste kommunikatsioonitöötajate töögrupp, kes planeerib ja viib ühiselt ellu liikumisaktiivsuse tõstmisele suunatud teavitustegevusi ja kampaaniaid.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervise Arengu Instituut
Tervisekassa
Tartu Ülikooli Liikumislabor

Avalik-õigusliku ringhäälingu kaasamine ning erinevates meediaprogrammides liikumise teema järjepidev kajastamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Liikumise teema on meedias ja avalikus inforuumis nähtav ning mitmekülgselt kajastatud, materjalid on järelvaadatavad ja lihtsasti ligipääsetavad.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

2024. a on koostatud 5 lühiloengut liikumise kasulikkuse teemadel ERR kanalites näitamiseks ning sotsiaalmeedias jagamiseks

2024. a on koostatud 5 inspiratsioonivideot liikumise kasulikkuse teemadel ERR kanalites näitamiseks ning sotsiaalmeedias jagamiseks

2024. a on koostatud lastele suunatud liikumisklipid lasteprogrammide vahelisel ajal

Olemas on valdkondadeülene kalenderplaan liikumise teema järjepideval kajastamisel

Lühiülevaade

Liikumisharrastuse kompetentsikeskus kaasab avalik-õigusliku ringhäälingu teavitustegevustesse, mis on suunatud teadlikkuse tõstmisele ning liikumisega seotud mõtteviisi ja kultuuri juurutamisele.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervise Arengu Instituut
Tervisekassa
Eesti Rahvusringhääling

Liikumisretsepti sekkumise väljatöötamine ja katsetamine
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Projekti raames on katsetatatud erinevaid meetodeid leidmaks lahendus, mis kõige suuremal määral mõjutab positiivselt inimeste tervisenäitajaid ja tervisekäitumist.

Innovatsioonifondi tegevusi ja projekte rahastatakse Euroopa Liidu ühtekuuluvuspoliitika 2021-2027 perioodi meetme „Avaliku sektori innovatsioonivõimekuse tõstmine“ vahenditest.


Kutse turukonsultatsioonile: liikumisretsepti sekkumise väljatöötamine ja katsetamine

24. aprillil algusega kell 15 toimub veebi vahendusel projekti “Liikumisretsepti sekkumise väljatöötamine ja katsetamine“ turukonsultatsioon. Projekti veab eest kultuuriministeerium koos sotsiaalministeeriumi ja tervisekassaga. Loe lähemalt siit.

2025
2028
Indikaatorid

Projekti käigus on katsetatud vähemalt kolme lahendussuunda.

Läbi on viidud mõju-uuring, mis annab tagasisidet iga lahenduse tõhususe kohta.

Positiivsete mõju-uuringu tulemuste korral on välja töötatud Eesti oludele sobiv rahastusmudel.

Lühiülevaade

Projekti eesmärk on töötada välja ja katsetada liikumisretsepti sekkumist, mis:

– suurendaks terviseriskiga või teatud diagnoosiga patsientide kehalist aktiivsust ja vähendaks istuvat eluviisi;

– parandaks patsientide tervisenäitajaid;

– pikemas perspektiivis leevendaks tervishoiukulude kasvu.

 

Projekti kestus: 38 kuud, projekti eelarve: 1 060 780 eurot

 

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Tervisekassa
Sotsiaalministeerium
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Väikelaste liikumis- ja spordihommikute juurutamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Väikelaste kehalise kirjaoskuse arendamiseks on igas maakonnas nädalavahetustel tegevusi.

Pidev tegevus
Mõõdik

Väikelaste spordihommikute pilootprojekt on teostatud

Lühiülevaade

Spordi- ja tervisespordikeskustes juurutatakse regulaarsed väikelaste spordi- ja liikumishommikud koos lapsevanematega. Tegevus arendab laste kehalist kirjaoskust ning sotsiaalseid oskuseid ja loob liikumisharjumused juba varasest east.
5 maakonna regionaalsetes tervisespordikeskustes toimub Liikumisharrastuse kompetentsikeskuse koordineerimisel perede spordihommikute pilootprojekt august 2024-detsember 2024. Ettevalmistus, elluviimine ja analüüs on ühtsetel alustel. Antud teemal valmib ka lõputöö Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledžis. Lisaks korraldatakse spordihommikuid (mitte Liikumisharrastuse kompetentsikeskuse koordineerimisel) Tartu Ülikooli Akadeemilises Spordiklubis ja Hiiumaa Spordikeskuses.

Pilootprojekti analüüs valmib 2025.a I kvartalis ja samal ajal kaardistatakse ka maakondades selle jätkumine piirkondade enda vahenditest.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervisespordikeskused
Spordikeskused
Maakondlikud spordiliidud
Kohalikud omavalitsused

Algatuse “Sport Koolis” jätkuv arendustöö
Eesti Olümpiakomitee

Soovitud tulemus:

Projekti rakendamisel 43 koolis on leitud üles kitsaskohad, millele pöörata projekti laienemise käigus tähelepanu, et oleks valmidus seda ka laiemalt ellu viia.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

Tagasiside kogumine osalejatelt

Tagasiside analüüs ja kokkuvõte

Üle-Eestilise rakendamise analüüs

Lühiülevaade

Eesti Olümpiakomitee on leidnud võimalusi, kuidas kujundada liikumisharjumusi, tutvustades nooremaid õpilasi erinevate spordialadega ning soovib neid võimalusi piloteerida erinevates koolides üle Eesti. Projekti piloteerimise tulemusena soovib EOK saada kinnitust sellele, et lastes on võimalik tekitada ja hoida huvi liikumise ja erinevate spordialade harrastamise vastu ning seeläbi suurendada laste kehalist aktiivsust. Samuti soovitakse projekti piloteerimise abil leida üles kitsaskohad, millele pöörata projekti laienemise käigus tähelepanu selleks, et ka pikemas perspektiivis oleks liikumine ja sport koolikultuuri lahutamatu osa. Projekt annab võimaluse praktikas proovida, kuidas saavutada suurem kohustuslik sportimise maht ja säilitada kooli autonoomia, et koostada õppijate vajadusi arvestav ja valikuid rikastav päevakava.

Projekt “Sport Koolis” keskendab tähelepanu võimalikele spordi ja liikumisega seotud valikõppeainete käivitamisele, mille raames viiakse ühe piirkonna koolide lastele vanusegruppide kaupa läbi samaaegselt ühised sporditunnid. Tunnid viiakse läbi kohalike spordiklubide kvalifitseeritud treenerite juhendamisel.

Koolid saavad kavandatavad tunnid lisada oma päevakavasse riiklikult kehtestatud tunniplaanis olevatele kehalise kasvatuse tundide täienduseks. Nüüdisaegne koolikorraldus soodustab õppe korraldamist nii, et kõigile õpilastele saaks tagada regulaarse liikumise- ja spordiõpetuse kogu õppeperioodi vältel.

Lisainfot
Vastutaja

Eesti Olümpiakomitee

Partnerid

Maakondlikud spordiliidud
Kohalikud omavalitsused

Tervist edendava programmi väljatöötamine kõrgkoolidele ja kutsekoolidele ning selle rakendamine
Eesti Akadeemiline Spordiliit

Soovitud tulemus:

Koostöös kõrg- ja kutsekoolidega ning partneritega eri valdkondadest on välja töötatud programm, mis edendab õpilaste tervist.

2024
2026
Indikaator

Tervisliku koolilinnaku bränd/märgise on välja töötatud

Mõõdik

Liitunud kõrg- ja kutsekoolide arv: 0

Lühiülevaade

FISU (Rahvusvaheline Ülikoolide Spordiliit) on välja töötatud programm “Healthy Campus”, aga kuna programmis osalevad ka Venemaa koolid ja neid otsustati mitte kõrvaldada, siis riiklikul tasandil ei ole meil võimalik selle programmiga liitumist toetada. Eesmärk on välja töötada Eesti oludele sobiv programm, mis lähtuks sarnastest põhimõtetest nagu Healthy Campus.
Töötatakse välja eraldi kriteeriumid (aluseks FISU kriteeriumid, kohandatakse vastavalt), samuti eraldi nimetus ja tunnustussüsteem programmile/brändile, sest koolilinnakud ei ole Eestis nii levinud nähtus.

Pikaajaliseks eesmärgiks on, et 2029. aasta lõpuks on liitunud vähemalt pooled kõrg- ja kutsekoolid.

Vastutaja

Eesti Akadeemiline Spordiliit

Partnerid

Haridus- ja Teadusministeerium
Sotsiaalministeerium
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus
Tervise Arengu Instituut
Tartu Ülikool

Ujumise algõpetuse jätkusuutlikkuse tagamine
Eesti Ujumisliit

Soovitud tulemus:

Ujumise algõpetuse läbiviimiseks on olemas piisav ressurss, toimub seiramine ja laste ujumisoskus paraneb.

Pidev tegevus
Indikaator 2024

Ujumise algõpetus on riiklikus õppekavas

Mõõdik

Õpilaste %, kes on omandanud 5. klassiks ujumisoskuse:

2021/2022 – 51% õpilastest on omandanud ujumisoskuse

2022/2023 – 51% õpilastest on omandanud ujumisoskuse

2023/2024 – 50% õpilastest on omandanud ujumisoskuse

Juhendajate %, kes on kutsega või läbinud “Õpime ujuma” täiendkoolituse:

2021/2022 – kutsega juhendajaid 14% ja “Õpime ujuma” koolituse läbinud juhendajaid 56%,

2022/2023 – kutsega juhendajaid 19% ja “Õpime ujuma” koolituse läbinud juhendajaid 53%,

2023/2024 – kutsega juhendajaid 17% ja “Õpime ujuma” koolituse läbinud juhendajaid 54%,

Koolide %, kus ujumistundide arv on vähemalt 40:

2021/2022 – ettenähtud 40 ujumistundi 43% koolidest ja läbitud 40 ujumistundi 13% koolidest

2022/2023 – ettenähtud 40 ujumistundi 34% koolidest ja läbitud 40 ujumistundi 9% koolidest

2023/2024 – ettenähtud 40 ujumistundi 38% koolidest ja läbitud 40 ujumistundi 13% koolidest

Õpilased, kes on osalenud vähemalt pooltes kooli poolt korraldatud ujumistundides

2021/2022 – 74% õpilastest

2022/2023 – 74% õpilastest

2023/2024 – 75% õpilastest

Lühiülevaade

Lapseeas omandatud ujumisoskus on vajalik selleks, et suurendada turvalisust ja, et inimesel oleks edasises elus üks lisavõimalus kehaliselt aktiivne olla. Ujumise algõpetus on Eesti põhikooli riiklikus õppekavas kehalise kasvatuse kohustuslik osa ning õpitulemuseks I kooliastme lõpuks on, et õpilased omandaksid ujumisoskuse, hindaksid adekvaatselt oma võimeid vees ja rakendaksid eakohaseid veeohutusalaseid oskusi. 2022 aasta ujumise algõpetuse õpitulemuse saavutamise analüüs näitas, et ujumisoskuse on omandanud pooled 5. klasside õpilastest ning õpilaste ujumisoskus on paranenud võrreldes 2015. aastaga. Andmeid analüüsitakse järjepidevalt iga õppeaasta lõpus, et näha uue õppekava mõju õpilaste ujumisoskusele.
Viimaste andmete põhjal omandavad piisava ujumisoskuse ligikaudu pooled lapsed.

Lisainfot
Vastutaja

Eesti Ujumisliit

Partnerid

Kultuuriministeerium
Haridus- ja Teadusministeerium
Üldhariduskoolid
Kohalikud omavalitsused

Treeneri tööjõukulu toetuse paindlikumaks muutmine selliselt, et ka multisporditreeningud oleksid soodustatud
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Läbi multisporditreeningute laiema pakkumise vähendada laste ja noorte seas treeningutelt väljalangemist.

2023
2024
Indikaatorid

Treeneritoetuse määruse esitamine kooskõlastamiseks partneritele

Ettepanekutega arvestamine

Treeneritoetuse määrus on muudetud

Mõõdik

Laste ja noorte treeningutel osalemise %: 54,1 (2023)

Lühiülevaade

Multisporditreeningud on üheks võimaluseks, kuidas noori kauem treeningutel hoida.
Üheks suunaks konkreetsed multisporditreeningute grupid, mis tähendab, et regulaarselt harrastatakse erinevaid spordialasid.
Teiseks suunaks on see, et treeneri tööjõukulu toetuse määrus ei piiraks teiste spordialade pakkumist. See võiks võimaldada näiteks korvpalligrupil vahepeal juurde võtta teise ala treeneri, et treeninguid mitmekesistada.
Multispordi vaate sissetoomine treeneri tööjõukulu toetusesse vajab tõenäoliselt ka mõningast lisarahastust.

Oktoober 2024: uuendatud ministri määrus on heaks kiidetud.

Lisainfot
Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Eesti Olümpiakomitee
Spordialaliidud
Spordikoolituse ja -Teabe Sihtasutus

Alaliitude noortespordi toetuse jagamise põhimõtete muutmine selliselt, et noores eas tehtud tulemustel oleks väiksem kaal toetuse suuruse kujunemisel
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Liiga varajases eas tulemustele orienteeritust väheneb.

2023
2025
Indikaatorid

Ettepanekute koostamine

Muudatuste kooskõlastamine spordialaliitudega

Alaliitude noortespordi toetuse süsteem on muudetud

Lühiülevaade

Varane tipptulemustele orienteeritus soodustab treeningute üleforsseerimist ning on üheks põhjuseks noorte treeningutelt väljalangemisele. Hetkel toetab liialt varajast tipptulemuste poole püüdlemist osaliselt ka Kultuuriministeeriumi poolt alaliitudele noortespordi edendamise eesmärgil jagatav toetus, kus üheks kriteeriumiks on noorte sportlikud tulemused.

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Eesti Olümpiakomitee
Spordialaliidud

Treeningsoovituste kättesaadavaks tegemine välijõusaalides ja teistes sarnastes liikumispaikades
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Välijõusaalides ja teistes liikumispaikades on olemas juhendid ja treeningsoovitused.

2024
2025
Indikaatorid

Suuremate kohalike omavalitsustega ja seotud partneritega on kokkulepped tehtud

2025. a lõpuks on 10 KOVis lahendusi katsetatud

Lühiülevaade

Koostöös kohalike omavalitsustega leitakse võimalusi, kuidas välijõusaale ja teisi liikumispaiku teadlikult kasutada ning nende kasutamist suurendada.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Kohalikud omavalitsused
Treenerid
Füsioterapeudid

Seni suletud liikumisrajatistele ligipääsu loomine digitaalse isikutuvastusega
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Erinevate avalikus ruumis asuvate spordi- ja liikumisrajatiste kasutamise aktiivsus on suurenenud.

2023
2025
Indikaatorid 2024

Üldhariduskoolide spordirajatiste uuring on valminud

Ettepanekud kohalikele omavalitsustele – hoida avatuna avalikus ruumid asuvad spordi- ja liikumisrajatised – on tehtud

2024. a tehakse ettepanekud KOVidele digitaalsete isikutuvastuse süsteemide kasutusele võtmiseks – oktoober 2024: ettepanekuid on tehtud jooksvalt ja teemat tutvustatakse ka 13.-14.11 toimuval Kohalikud omavalitsused liikumispöördes konverentsil Käärikul

Lühiülevaade

Koostöös KOV-idega leitakse võimalused, et seni vabal ajal suletud liikumisrajatistele, näiteks koolide staadionid, tagatakse avalik ligipääs.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Kohalikud omavalitsused

Perekesksete, mitteaktiivsetele inimestele suunatud tegevuste ja teenuste disainimine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Läbi on viidud pilootprojekt eesmärgiga propageerida ühiseid treeninguid lastele ja nende vanematele.

2023
2025
Indikaator

Perekesksete, mitteaktiivsetele suunatud tegevuste ja teenuste disainimise pilootprojekt läbi viidud

Teenusedisaini töötoad 4 regionaalses tervisespordikeskuses

Lühiülevaade

Koostöös teenuseosutajatega viiakse läbi perekesksete teenuste ja tegevuste disainimine, et luua võimalusi peredele üheskoos aktiivseks ajaveetmiseks.

Oktoober 2024: Käivitatud on 2 projekti: 1. Piloot perede spordihommikud 5 keskuses, mis toetavad selle teema analüüsimist. 2. Teenusedisaini töötoad 4 regionaalses tervisespordikeskuses, et kaardistada perekesksete ja mitteaktiivsetele suunatud teenuste disainimisele.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tartu Ülikool
Tallinna Ülikool
Spordikeskused
Tervisespordikeskused
Ürituste korraldajad
Maakondlikud spordiliidud

Õue- ja hoovispordi populariseerimine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Lapsed ja noored veedavad senisest rohkem aega liikudes vabas õhus.

100%
2024
2025
Indikaator

Pilootprojekt avalikel spordirajatistel spordivahendite tasuta kättesaadavuse võimaldamiseks on teostatud

Lühiülevaade

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus on algatanud 2024. aastal pilootprojekti, mille raames paigaldatakse erinevatele avalikele spordiväljakutele pallikastid, mis täidetakse erinevate spordivahenditega ning mida saavad lapsed, noored ja pered kasutada aktiivseks ajaveetmiseks õues.
Tähtsal kohal on koostöö kohalike omavalitsuste, regionaalsete spordiliitude, kohalike noortevolikogude ja noorteorganisatsioonidega.

2024:

  • Tallinna avatud spordiväljakutele on paigaldatud 44 pallikasti.
  • Rakveres on kasutusel 2 pallikasti.
  • Järvamaal on kasutusel 4 pallikasti (Türi, Paide, Järva-Jaani, Väätsa).
  • Pärnus on pallikastid 14 avalikul spordiväljakul.
  • Tartus on kasutusel 14 pallikasti.
  • Saaremaal on kasutusel 2 pallikasti.

Projektiga jätkatakse 2025. aastal.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervisekassa
Kohalikud omavalitsused
Maakondlikud spordiliidud
Noorteorganisatsioonid

Tervislike eluviisidega seotud hüvede juurutamine töökohal
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Tööandjad pakuvad töötajatele senisest enam tervislike eluviisidega seotud hüvesid ja töötajad väärtustavad üha rohkem liikumist ja tervislikke eluviise.

Pidev tegevus
Indikaator

Ettepanekute tegemine tulumaksuseaduse muutmiseks

Mõõdik

Organisatsioonide osakaal, kes võimaldavad töötajatele tervist edendavaid teenuseid: 5,6% (2023) (2022 – 5,4%; 2021 – 4,8%)

Lühiülevaade

2018. a hakkas kehtima tulumaksuseaduse muudatus, mille kohaselt ei maksustata töötaja tervise edendamise kulusid 100 euro ulatuses kvartalis töötaja kohta, kui tööandja on seda võimaldanud kõikidele töötajatele. Maksuvabade kulude hulka loetakse:
1) avaliku rahvaspordiürituse osavõtutasu;
2) sportimis- või liikumispaiga regulaarse kasutamisega otseselt seotud kulutusi;
3) tööandja olemasolevate spordirajatiste ülalpidamiseks tehtavaid kulutusi;
4) kulutusi tervishoiukorralduse infosüsteemi kantud või vastavat kutsetunnistust omava
taastusarsti, füsioterapeudi, tegevusterapeudi, logopeedi või kliinilise psühholoogi teenustele.

Viimaste andmete kohaselt kasutab vaid ligikaudu 3% organisatsioone antud võimalust ja oluline on tegeleda eelkõige teavitustööga tööandjate ja töötajate suunal, et see näitaja paraneks.

Samuti on Jarko Koort oma 2023. aasta magistritöös toonud välja erinevad ettepanekud, mis võiksid meetme kasutust laiendada. Nende hulka kuuluvad näiteks:
– hüvitatavate teenuste nimekirja laiendamine;
– hüvitatavate tervishoiuteenuste nimekirja laiendamine;
– meetme aastase piirmäära tõstmine ja kvartaalse piirmäära kaotamine.

Lisainfot
Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Sotsiaalministeerium
Rahandusministeerium
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Kohaliku tasandi sporditoetuste muutmine saavutusspordi kõrval ka rohkem laiemat kaasamist soosivaks
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Kohalike omavalitsuste toetused spordile on läbimõeldud ja suunatud saavutusspordi toetamise kõrval ka kaasatuse suurendamisele ehk liikumisaktiivsuse edendamisele.

2024
2026
Indikaatorid

2024 kohtumised kohalike omavalitsustega

Analüüsi koostamine

Soovituste koostamine KOVidele

Lühiülevaade

Nii nagu ka riiklikud toetused, on paljude kohalike omavalitsuste toetused senimaani toetamas noorte liiga varajast tulemustele orienteeritust. Kui toetused olenevad suurel määral sportlikest tulemustest, siis on treeningmahud ja võistluskeskne tegevus paljude noorte jaoks põhjuseks, mis põhjustab treeningutelt väljalangemise. Loomulikult on olulisel kohal ka silmapaistvate noorte esiletoomine, kuid tähtis on suunata toetusi selliselt, et need motiveeriks spordikoole ja -klubisid tegelema ka noortega, kelle jaoks on trenn pigem lõbus meelelahutus ja ajaveetmisviis.

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Kohalikud omavalitsused

Vanemaealiste liikumisaktiivsust toetavate tegevuste edendamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Koostatud on ülevaade kogukonnapõhiste võrgustike hetkeolukorrast ja
kohalikele omavalitsustele on tehtud arendustegevuste ettepanekud.

Pidev tegevus
Indikaatorid

2023. a koostati eesti ja vene keeles harjutuskava seenioritele, mida jagati KOVidele, raamatukogudele, päevakeskustele jm. Voldik jõudis ligi 10 000 inimeseni

Kaardistatakse vanemaealistele suunatud tegevused ja ettepanekud

Omavalitsuste juhtidele toimub 13.-14.11.2024 seminar, kus esitatakse arendustegevuste ettepanekud

Eelkokkulepped katsetamiseks alaliitude ja mõne kohaliku omavalitsusega

Lühiülevaade

Vanemaealistele liikumisaktiivsust toetavate tegevuste edendamine ja vajaduste kaardistamine.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervise Arengu Instituut

Analüüs ja ettepanekud spordiabivahendite riigipoolse soodustuse võimaldamiseks
Eesti Paralümpiakomitee

Soovitud tulemus:

Läbi on viidud analüüs, milliseid spordiabivahendeid ja millistel tingimustel peaks riik inimestele soodustingimustel võimaldama. Selle põhjal on esitatud ettepanekud spordiabivahendite võimaliku riigipoolse rahastamise kohta.

2024
2027
Indikaatorid

Analüüs spordiabivahendite võimaldamise kohta riigipoolse soodustusega on teostatud

Analüüsist tulenevalt on tehtud ettepanekud spordiabivahendite riigipoolse rahastamise kohta

Lühiülevaade

Praegu on erivajadusega inimestele spordi harrastamine võimalik spordialadel, mis ei nõua spetsiaalse abivahendi kasutamist. Samas on spordialasid, mille harrastamine eeldab erivajadusega inimese jaoks spetsiifilise spordiabivahendi olemasolu (nt jooksuproteesid, sportratastool, käsiratas).  Praegu ei toeta riik ühegi olemasoleva süsteemi kaudu spordiabivahendite soetamist riigipoolse soodustusega, kuid sageli on spordiabivahend ainsaks võimaluseks tegeleda soovitud spordialaga või tegeleda spordialaga tipptasemel. Kuna nimetatud abivahendid on kallid, siis jäävad need aga sageli inimesele kättesaamatuks. Seetõttu on vajalik analüüsida ja pakkuda lahendused spordiabivahendite riigipoolse soodustusega võimaldamiseks.

Vastutaja

Eesti Paralümpiakomitee

Partnerid

Sotsiaalministeerium
Kultuuriministeerium

Koostöös ülikoolidega erivajadustega inimeste liikumisega seotud spetsialistide koolitamine
Eesti Paralümpiakomitee

Soovitud tulemus:

Suureneb vajaliku ettevalmistusega ekspertide arv.

Pidev tegevus
Indikaator

Tallinna- ja Tartu Ülikooli kehakultuuri õppekavades sisaldub kohustuslik aine, mis hõlmab erivajadustega inimeste juhendamist

Lühiülevaade

Tegevus, mis välja toodud ka ligipääsetavuse rakkerühma lõppraportis. Selleks, et suurendada puuetega inimeste ligipääsu treeningutele, on oluline, et oleks ka spetsialiste, kel vajalikud teadmised olemas. Tänaseks on nii Tallinna kui Tartu Ülikooli kehakultuuri õppekavades sees aine, mis hõlmab erivajadustega inimeste juhendamist. See tähendab, et liikumisõpetajad ja treenerid, kes omandavad vähemalt bakalaureusekraadi, saavad kätte algteadmised erivajadustega inimeste treenimise kohta.

Kuna on teada, et ülikoolidest väljuvad enamjaolt liikumisõpetajad ning treenerid saavad oma kutse valdavalt läbi EOK kutseõppe, siis on oluline, et erivajadustega inimeste juhendamise temaatika oleks käsitletud ka kõikide treenerite kutsestandardi koosseisus.

Vastutaja

Eesti Paralümpiakomitee

Partnerid

Tallinna Ülikool
Tartu Ülikool
Eriolümpia Eesti Ühendus

Kohalike omavalitsuste ja organisatsioonide tegevuse toetamine eesmärgiga muuta liikumist edendavaid tegevusi läbimõeldumaks ja regulaarsemaks
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Inimeste huvi ja aktiivsus kodulähedastes liikumistegevustes osaleda on kasvanud.
Toimunud on liikumisalased arutelud, loengud ja seminarid kõikide omavalitsustega.

Pidev tegevus
Indikaator

Nii 2023. a kui 2024. a on toimunud maakonnasisesed liikumise edendamise seminarid

2023. a Linnade ja Valdade päevadel oli eraldi liikumisaasta seminarimoodul

Liikumisharrastuse kompetentsikeskus nõustab, koolitab ja osaliselt finantseerib maakonna spordiliite eesmärgiga edendada liikumisharrastust maakonna tasandil

13.-14.11 toimub kohalikele omavalitsustele suunatud seminar Käärikul

Lühiülevaade

Liikumisharrastuse kompetentsikeskus on kohalikele omavalitsustele partneriks liikumisaktiivsuse edendamisel ja selleks vajaliku võrgustiku arendamisel ning tegevuskava loomisel.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Ligipääsetavuse rakkerühma soovituste täideviimine spordivaldkonnas
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Ligipääsetavuse rakkerühma soovitused spordivaldkonnale on täide viidud ja erivajadusega inimestel on paremad võimalused olla kehaliselt aktiivne.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

Ligipääsetavuse teema on arengudokumentides ja Sport 2030 aruandes tugevamalt esile toodud

Kultuuriministeeriumi alalehe “Kultuuri ja spordi ligipääsetavus” loomine koos ligipääsetavuse edendamise mudeliga

Spordiregistri analüüsimine ligipääsetavuse info lisamise osas

Spordiseaduse täiendamine – ligipääsetavuse info nõude lisamine ürituste korraldajatele

Lühiülevaade

Riigikantselei alla loodud ligipääsetavuse rakkerühma eesmärk oli välja selgitada eri sihtrühmade ligipääs ühiskonnale. Rakkerühma loomise otsustas Vabariigi Valitsus 2019. aastal ning otsuse kohaselt pidi riigisekretär esitama valitsusele lõpparuande. Lõpparuanne annab ülevaate ligipääsetavuse peamistest probleemidest ja tehakse ettepanekud erinevatele valdkondadele, sh spordivaldkonnale.

Spordivaldkonda puudutavaid ettepanekuid tehti palju – ligi 30. Alates 2022. aastast on Kultuuriministeerium neid jõudu mööda hakanud ellu viima. Tasub ära märkida, et päris kõik tegevused, mis rakkerühm tegi, ellu ei lähe. Samuti on ettepanekuid, mille saab teostada ühe tegevuse raames, ehk siis tõhusamalt.

Liikumisaktiivsuse tegevuskavas on tegu “pideva” tegevusega ning indikaatoritena märgitud etapid, mis kavas käesoleval aastal (või varem teostatud).

Lisainfot
Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Eesti Paralümpiakomitee
Eriolümpia Eesti Ühendus
Spordikoolituse ja -Teabe SA

Kohalike omavalitsuste spordijuhtide ja kogukonna treenerite koolitamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Kohalike omavalitsuste spordijuhid on kaasatud liikumisaktiivsuse edendamisse ning nad on kaasatud üle-eestilisse võrgustikku.

Kogukonna treenerite jaoks on välja arendatud liikumisharrastuse treeneri kutse, eesmärgiga, et kutseomanikke oleks laialdaselt üle Eesti.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

KOV spordijuhid on kaasatud võrgustku tegevustesse ja koolitatatud vajaduspõhiselt

Liikumisharrastuse treenerikutse õppekava on uuendatud 2024. a ja koolitused on läbi viidud

Lühiülevaade

Kohalikud spordijuhid peavad saama kaasatud liikumisaktiivsuse edendamisse ja üleriikliku võrgustiku tegemistesse. Liikumisharrastuse treeneri kutse läbib uuenduskuuri, muutub kvaliteetsemaks.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervisekassa
Maakondlikud spordiliidud
Tervise Arengu Instituut

Spordiabivahendite olemasolu suurendamine spordikeskustes
Eesti Paralümpiakomitee

Soovitud tulemus:

Erivajadustega inimestel on võimalik spordikeskustes rentida spordiabivahendeid.

2024
2027
Indikaatorid

Analüüs spordiabivahendite olemasolu ja vajaduse kohta spordikeskustes

Koostatud on ettepanekud spordiabivahendite soetamise kohta spordikeskustes

Mõõdik

Spordiabivahendite olemasolu spordikeskustes

Lühiülevaade

Spordikeskustes on sageli võimalus rentida treenimiseks vajalikku inventari (suusad, reketid jm). Samas on puuetega inimestel vajadused natuke teistsugused ja hetkel nende jaoks selliseid võimalusi ei ole või on väga vähesel määral. Selleks, et suurendada nende kaasatust liikumisharrastuses, on oluline, et spordikeskustes oleks ka nende jaoks vajaliku inventari rentimise vajadus. Analüüsi ja ettepanekud, millised abivahendid erinevates spordikeskustes võiks olemas olla, teeb Eesti Paralümpiakomitee.

Vastutaja

Eesti Paralümpiakomitee

Partnerid

Spordikeskused
Kultuuriministeerium

Riigi poolt toetatud regionaalsete tervisespordikeskuste teenuste arendamine
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Regionaalsed tervisespordikeskused pakuvad inimestele üle Eesti mitmekesiseid ja kvaliteetseid liikumisvõimalusi.

100%
2023
2024
Indikaatorid

2023-2026 regionaalsete tervisespordikeskuste toetusmeede on välja töötatud ja toimib

Analüüs ja ettepanekud tervisespordikeskuste üleriigilise võrgustiku arendamiseks liikumisvõimaluste pakkumisel vabas õhus on teostatud

Lühiülevaade

Kultuuriministeeriumi kolmest toetusmeetmest „Regionaalsete tervisespordikeskuste väljaarendamise toetusmeede 2019-2022“, Regionaalsete tervisespordikeskuste edasiarendamise toetusmeede 2023-2026“ ja regionaalsete tervisespordikeskuste olme- ja teenindushoonete rajamise toetusmeetmest“ on toetust saanud kokku 27 erinevat regionaalset tervisespordikeskust. 2023-2026. aasta meetme ning olme- ja teenindushoonete meetmega defineeriti regionaalse tervisespordikeskusena maakonnas või piirkonnas keskselt kasutatavat liikumise harrastamiseks loodud taristu, kus on võimalik vabas õhus aasta läbi peamiselt tasuta harrastada erinevaid liikumisviise ning muu hulgas peab seal olema kunstlume tootmisvõimekus ja valgustatud liikumisrajad.

Vabariigi Valitsuse tööplaani punkt 8.2.6. alusel edastatakse kultuuriministrile analüüs ja ettepanekud tervisespordikeskuste üleriigilise võrgustiku arendamiseks liikumisvõimaluste pakkumisel vabas õhus. On tõenäoline, et ettepanekute rakendamine vajab lisarahastust.

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Regionaalsed tervisespordikeskused
Kohalikud omavalitsused

Ettepanekute tegemine seoses üleriigilise planeeringuga “Eesti 2050”
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Pikaajalised planeeringud arvestavad liikumise soodustamiseks vajalike teguritega.

2025
2026
Indikaator

Ettepanekud, mis soodustavad tervislikke eluviise, on tehtud

Lühiülevaade

Üleriigiline planeering paneb paika, kuidas Eestimaa maismaad ja mereala tulevikus kasutatakse. Planeeringuga määratakse riigi tasandil ruumilise arengu põhimõtted ja antakse suuniseid järgnevatele täpsematele planeerimisdokumentidele, samuti on planeering valitsusasutuste ruumilise arengu otsuste aluseks. Seni kehtiv planeering “Eesti 2030+” on tänaseks päevaks suuresti ellu viidud. Lisaks puuduvad senises planeeringus mitmed nüüdseks aktuaalsed teemad nagu julgeolek ja kliimamõjudega kohanemine. Ühtlasi on üleriigiline planeering riigi pikaajalise strateegia “Eesti 2035” ruumiline väljund.

Oluline on, et kvaliteetne elukeskkond oleks ühtlasi ka liikumist soodustav. Seda tuleb silmas pidada eelnõu kooskõlastamisel, mis plaani järgi toimub 2026. aastal.

Lisainfot
Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Rahandusministeerium
Sotsiaalministeerium
Haridus- ja Teadusministeerium
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Parimate liikumist soodustavate praktikate kaardistamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Hästi õnnestunud ja liikumist toetavaid lahendusi on tutvustatud laiemalt ja on toimunud ühised konsultatsioonid arendusi teostavate osapooltega.

2023
2025
Indikaator

Loodud on heade praktikate veebiplatvorm, mida on plaanis pidevalt täiendada

Lühiülevaade

Luuakse liikumist toetavate heade praktikate veebiplatvorm, mida tutvustatakse laiemalt.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervise Arengu Instituut
Tervisekassa
Tartu Ülikooli Liikumislabor

Madala liikumisaktiivsuse ja ülemäärase kehakaalu majandusliku jalajälje uuringu lisaanalüüsi teostamine

Soovitud tulemus:

On teostatud analüüs, mis toob välja laiema ühiskondliku kulu ja võimaliku ressursisäästu, mida on võimalik saavutada madala kehalise aktiivsuse ja ülemäärase kehakaalu levimuse vähendamisel.

2024
2026
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

2024. aasta kevadel TAI poolt teostatud analüüsis on nii otseste kui kaudsete kulude puhul kasutatud üksnes neid kululiike ja -sisendeid, mida sai olemasolevatelt andmetelt käsitletud terviseseisunditega seostada. Ka konservatiivsetel eeldustel teostatud analüüsi tulemused osutavad, et Eesti täiskasvanute madal liikumisaktiivsus ja liigne kehakaal ning sellest tulenevad terviseprobleemid põhjustavad aastas ulatuslikku majanduslikku kulu. Selle kulu vahetuks kandjaks on riik, kuid kaudselt iga Eesti elanik. Siiski tuleb silmas pidada, et uuringu tulemused näitavad käitumuslike riskitegurite majanduslikku mõju, mitte potentsiaalset ressursisäästu, mida oleks võimalik riskiteguri tervisemõju vähendamisel kokku hoida.

Lisaanalüüsi eesmärk on täiendada olemasolevat kitsast kulukäsitlust, mis lähtub vaid nendest kululiikidest ja -sisenditest, mida sai olemasolevatelt andmetelt käsitletud terviseseisunditega seostada. Analüüsi eesmärk on näidata laiemat ühiskondlikku kulu ja võimalikku ressursisäästu, mida meil on võimalik saavutada madala kehalise aktiivsuse ja ülemäärase kehakaalu levimuse vähendamisel.

Vastutaja

Selgumisel

Puuetega inimeste sportimis- ja liikumisvõimaluste uuring
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Eesmärgiks on saada andmeid selle kohta, millised on puuetega inimeste liikumisharjumused, peamised takistajad (ja ka võimaldajad) olemaks füüsiliselt aktiivne.

33%
2024
2025
Indikaatorid

Pilootuuringu planeerimine

Pilootuuringu teostaja leidmine

Pilootuuringu andmekogumine

Pilootuuringu tulemuste analüüs

Pilootuuringu lõppraport

Üleriikliku uuringu planeerimine

Lühiülevaade

2024.a algatab Kultuuriministeerium puuetega inimeste spordi- ja liikumisharrastuse pilootuuringu, et testida, kuidas edaspidi üleriikliku uuringuga koguda andmeid puuetega inimeste liikumisaktiivsuse kohta. Pilootuuring viiakse läbi kolme erineva asukoha ja rahvastikuarvuga omavalitsuses, 18-aastaste või vanemate puuetega inimeste hulgas.
Uuringu tulemusena töötatakse välja metoodika üleriigilise uuringu läbiviimiseks, kaardistatakse uuringu läbiviimise kitsaskohad ja sihtrühma spetsiifikast tulenevad raskused uuringu läbiviimisel ning testitakse metoodika ja valimi moodustamist.
Uuringu tulemused võimaldavad välja töötada üleriigilise puuetega inimeste liikumisharrastuse uuringu metoodika ja testida läbi valimi moodustamise põhimõtted. Pikemas perspektiivis võimaldavad pilootuuringu tulemused arendada välja seireinstrumendi liikumisaktiivsuse hindamiseks, saada usaldusväärset ja teaduspõhist sisendit poliitikate kujundamiseks, teha tõhusamat koostööd kohalike omavalitsuste (KOV-ide) ja kohalike spordiliitudega puuetega inimeste liikumisharrastust takistavate asjaolude väljaselgitamisel.
2025. aastal on plaanis läbi viia üleriiklik uuring.

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Eesti Uuringukeskus OÜ

Teise kooliastme õpilaste kehalist aktiivsust ja vaimset heaolu toetavate oskuste, harjumuste ja hoiakute kujundamise analüüs
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Eesmärgiks on korraldada sekkumine ja mõjuhinnang õpilaste ja lapsevanemate liikumisaktiivsuse tõstmiseks, kaasates liikumisharrastuse treenereid.

25%
2024
2025
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Ettepanekud ja praktiline rakendatavus

Lühiülevaade

Eesmärk on töötada välja ja valideerida sekkumised tervisekäitumise edendamiseks teises kooliastmes (4.-6. klass). Analüüsitakse parimate sekkumiste mõju kognitiivsetele ja vaimse tervise näitajatele. Sekkumisprogrammis arendatakse välja digitaalne lahendus, mis võimaldab eelpool kirjeldatud tervisekäitumist mõjutada, ning on laiendatav süsteemselt kõikidesse üldhariduskoolidesse.

Projekti kogueelarve on kuni 571 429 eurot koos käibemaksuga. Uuringu kestus on kuni 24 kuud.

Uuringut kaasrahastatakse ERF kaasrahastatava programmi „Teadus-, arendus- ja innovatsioonitegevuste tulemuste rakendamise võimekuse tõstmine ühiskonnas ning selleks soodsa poliitikakeskkonna loomine“ (RITA+) 2023–2029 alategevus 1 raames, millega toetatakse ministeeriumide valitsemisalade ülestel teemadel interdistsiplinaarsete rakendusuuringute tellimist ja läbiviimist, mis on seotud nutika spetsialiseerumise valdkondadega.

Rakendusuuringu teostajaks saab olla vähemalt kahe asutuse teadus- ja arendustöötajatest moodustatud konsortsium. Konsortsiumi juhtpartner peab olema positiivselt evalveeritud teadus- ja arendusasutus.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Tegevuskava täitmise regulaarne monitoorimine, selle täpsustamine ja täiendamine
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Ministeeriumidel on olemas ülevaade olulisematest arengutest ja
liikumise valdkonna võtmenäitajatest.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

Olemas on ülevaade olulisematest arengutest ja liikumise valdkonna võtmenäitajatest

Tegevuskava on 2025. aastaks ajakohastatud ja täpsustatud

Toimub regulaarne tegevuskava algatuste mõjude hindamine

Lühiülevaade

Selleks, et oleks olemas valdkondade ülene ülevaade arengutest ja uutest plaanidest, on oluline, et tegevuskava oleks ajakohastatud nii tegevuste kui värskeimate andmete poolest.
Tegevuskava täitmist tuleb regulaarselt (vähemalt 2 korda aastas seirata) ja iga aasta lõpus teha kokkuvõte toimunust. Kuna tegemist on “rulluva” kavaga, millel ei ole lõpptähtaega, siis peab selle iga aasta lõpus üle vaatama ja vajadusel täiendama uute algatustega.

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Sotsiaalministeerium
Haridus- ja Teadusministeerium
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus
Tervise Arengu Instituut
Tartu Ülikooli Liikumislabor

Uuringute töökava juhtimine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Toimub uuringute lähteülesannete koostamise ja rahastamisvõimalustega seotud koordinatsioon.

Pidev tegevus
Indikaator

Ühine uuringuplaan on koostatud ja ajakohastatud

Lühiülevaade

Valdkondadeülene koostöö uuringute planeerimisel ja teostamisel. Ühine planeerimine vähendab dubleerimist ja annab võimaluse vajalikud andmed saada kätte väiksema arvu uuringutega. Üheskoos tehakse selgeks, mis on lähiaastate uuringuvajadused. Ühine uuringuplaan vajab ülevaatamist iga-aastaselt. Toimub horisontaalne koostöö.

Oktoober 2024: Eesmärk on 2024 nov-dets kokku panna iga-aastane uuringuplaani lühikokkuvõte.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tervise Arengu Instituut
Tervisekassa
Sotsiaalministeerium
Haridus- ja Teadusministeerium
Arenguseire Keskus
Tartu Ülikooli Liikumislabor
Tallinna Ülikool

Organisatsioonide nõustamine ja tegevuste tõhususe/mõjususe hindamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Organisatsioonid, KOV üksused, kogukonna spordijuhid, terviseedendajad jt on vastavalt vajadusele nõustatud ning koolitatud.
Koostatud on ettepanekud arendustegevusteks ja muudatusteks.

Pidev tegevus
Indikaatorid

Hindamise metoodika on välja töötatud

Arendustegevuste ja muudatuste ettepanekud on koostatud

Organisatsioonid, KOV üksused, kogukonna spordijuhid, terviseedendajad jt on vastavalt vajadusele nõustatud

Järgnevate aastate koolitusvajadus on kaardistatud

Lühiülevaade

Organisatsioonide ja kohaliku omavalitsuse
üksuste, nende liidu või maakondliku
arenduskeskuse tegevuste tõhususe/mõjususe
hindamise metoodika on väljatöötatud ning organisatsioonid, kohalike omavalitsuste üksused, kogukonna spordijuhid, terviseedendajad jt on vastavalt vajadusele nõustatud, koolitatud ja järgnevate aastate koolitusvajadus on kaardistatud.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Koolispordi uuringu teostamine
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Läbi küsitlusuuringu on välja selgitatud, kas Eesti Koolispordi Liidu poolt korraldatud võistlustel saavad osaleda kõik soovijad, kuidas see mõjutab ülejäänud õppetööd ning millise kehalise aktiivsusega on lapsed ja noored, kes seal osalevad.

100%
2023
2023
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

2023. aasta mais viis Kultuuriministeerium läbi koolispordi teemalise uuringu, mille raames küsitleti Eesti üldhariduskoolide III, VI, IX ja XII klasside õpilasi ning liikumisõpetuse ja kehalise kasvatuse õpetajaid, teiste õppeainete õpetajaid ning koolide juhtkondade liikmeid.

Küsitlusuuringuga sooviti saada infot koolidevahelise võistlussüsteemi toimimise kohta, mida korraldab Eesti Koolispordi Liit – eelkõige, kui paljud lapsed on võistlustele kaasatud ja mis on nende liikumisharjumused. Uuringu tulemused on abiks koolispordi suunalise tegevuse planeerimisel.

Leiti, et võistlussüsteemi on kaasatud kolmandik lastest, kellest enamus võistlevad paralleelselt ka mõnes muus süsteemis. Samuti on osalejad keskmisest aktiivsemad, seega mitteaktiivsete kaasamise osas ei ole koolidevahelised võistlused kuigi tulemuslikud. Samas, need, kes võistlustel osalevad, väljendasid rahulolu.

Lisainfot
Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Haridus- ja Teadusministeerium
Tartu Ülikooli Liikumislabor
Tervise Arengu Instituut
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Liikumisaasta läbiviimine ning selle parimate praktikate juurutamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Kogu 2023. aasta vältel on tähelepanu keskmes liikumisaktiivsus, sellega seotud võimalused ja teadlikkus. Tegevuste positiivne mõju kandub edasi järgmistesse aastatesse.

100%
2023
2023
Indikaatorid

Liikumisaastat kokkuvõttev aruanne on koostatud

2023. aasta lõpus läbi viidud uuringu kohaselt olid liikumisaasta toimumisest teadlikud 44% elanikest

Lühiülevaade

Liikumisaasta 2023 eesmärk oli tõsta tähelepanu keskmesse liikumisaktiivsus, sellega seotud võimalused ja teadlikkus, aga ka liikumiskultuur ja üritused ehk kõik, mis aitab kaasa liikumisega seotud mõtteviisi ja kultuuri edendamisele. Liikumisaasta igal kuul võeti tulipunkti erinev liikumisviis või -võimalus ning koostöös
partneritega kutsuti inimesi teemakuugaseotud algatustel osalema.

Liikumisaasta peamisteks eesmärkideks olid:
– teadmisvara on kogutud ja jagatud, on toimunud teadlikkuse kasv;
– iga kuu on toimunud vähemalt üks liikuma kutsuv algatus, mis inspireerib ala proovima;
– organisatsioonid on kaasatud ja toimunud eraldi algatused (uute algatuste teke);
– pilootprojektid on ellu viidud;
– on loodud mudelid, et iga järgnev aasta oleks liikumisaasta.

Lisainfot
Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

TÜ Liikumislabor
Tervisekassa
Tervise Arengu Instituut
Maakondlikud spordiliidud
Kohalikud omavalitsused
Spordialaliidud

Sotsiaalministeerium
Terviseportaalis tervisenäitajate disainimine inimesekeskseks
Sotsiaalministeerium

Soovitud tulemus:

Kasutaja näeb terviseportaalis graafikutena tervise- ja liikumisandmeid ja teaduslikult tõestatud ohte ning soovitusi.

2026
2027
Indikaatorid

On analüüsitud tervise- ja liikumisandmete kättesaadavaks tegemise võimalusi terviseportaalis

Analüüsitud on kasutajasõbralikkust ja ohte

Andmed koos soovitustega on tehtud kättesaadavaks

Lühiülevaade

Selleks, et inimesel oleks ees terviklik pilt enda tervisenäitajatest, peaksid tervise ja liikumise andmed ja trendid (paranemine ja halvenemine) olema terviseportaalis nähtavad koos teaduslikult tõendatud ohtude ja soovitustega.

Vastutaja

Sotsiaalministeerium

Partnerid

Tervisekassa
TEHIK
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus
Tervise Arengu Instituut
Kultuuriministeerium

Lastevanematele suunatud teabe koondamine Tark Vanem veebis

Soovitud tulemus:

Perede teadlikkust liikumise tähtsusest ja mõjudest on kasvanud.

Pidev tegevus
Indikaator

Tark Vanem veebikeskkond on loodud

Lühiülevaade

Tark vanem veebi kaudu jagatakse lapsevanematele näpunäiteid erinevate teemade osas. Sinna alla kuulub lisaks teistele (nt alkohol, nikotiinitooted, toitumine, suhe lapsega) ka liikumisaktiivsuse alaleht. Soovitusi on antud erinevate vanuserühmade suunal.

Lisainfot
Vastutaja

Sotsiaalkindlustusamet

Seikluste Laegas – sõpradega liikumise ja maitsete maailmas
Tervise Arengu Instituut

Soovitud tulemus:

Lasteaedades on kasutusel Seikluse Laeka metoodika istumisaja vähendamiseks ja aktiivse liikumise edendamiseks.

Pidev tegevus
Indikaatorid

Seikluste Laegas sekkumise piloteerimine on läbi viidud

Mõju-uuring võrdlusgrupiga on läbi viidud

Lühiülevaade

Tervise Arengu Instituut on kohandanud Eesti oludele ning piloteerib ja hindab sekkumist Seikluste Laegas (inglise keeles „Toybox“), mis on teaduspõhine 3–7-aastaste laste tervislike toitumis- ja liikumisharjumuste kujundamisele suunatud lapsevanemaid kaasava sekkumine lasteaias. Sekkumises keskendutakse neljale põhiteemale: tervislik söömine, istumisaja vähendamine, vee joomine janu korral ja piisav liikumine. 2024/2025 õppeaastal pakutakse sekkumist koostöös Tervisekassaga, osaleb 51 lasteaeda üle Eesti. Lisaks on kaasatud maakonna haridusastuste tervisedendajad, kes toetavad oma maakonna varasemalt liitunud ning sellel õppeaastal liitunud asutusi.
Ennetuse teadusnõukogu kinnitas Seikluste Laeka tõendatuse taseme 3 – kasutusvalmidus hea. Mõju-uuringu tulemused avaldatakse 2025. a II kvartalis.

Lisainfot
Vastutaja

Tervise Arengu Instituut

Partnerid

Haridus- ja Teadusministeerium
Tartu Ülikooli Liikumislabor

Lasteasutuste töötajate toetamine liikumisaktiivsuse edendamisel
Sotsiaalministeerium

Soovitud tulemus:

Kasvab laste teadlikkus liikumise vajalikkusest ja lapsed liiguvad nii koolipäeva jooksul kui ka väljaspool kooli.

2023
2026
Indikaatorid

Toitumise ja liikumisaktiivsuse edendamise sekkumised koolides ja lasteaedades on piloteeritud

Hinnatud on nende mõju ja rakendatavust

Lühiülevaade

Nii riikliku õppekava raames kui haridusasutuse muude tegevuste raames arendatakse eelkooliealiste laste ja kooliõpilaste liikumisalaseid hoiakuid, harjumusi ja oskusi. Liikuma Kutsuva Kooli programmi eesmärgiks on pakkuda Eesti koolidele, õpilastele ja õpetajatele ideid ja lahendusi, mis vähendaksid laste ja noorte istumisaega ning suurendaksid liikumisaktiivsust terve koolipäeva vältel. Strateegilise partnerluse raames Praxisega piloteeritakse liikumist edendavaid sekkumisi lasteasutustes.

Vastutaja

Sotsiaalministeerium

Partnerid

Tervisekassa
Terviseamet
Haridus- ja Teadusministeerium
Tervise Arengu Instituut

“Tervist edendav töökoht” märgise väljaandmine
Tervise Arengu Instituut

Soovitud tulemus:

Tunnustatakse organisatsioonide läbimõeldud, andmetel tuginevat ja järjepidevat panustamist turvalise, tervist väärtustava, tervislikke eluviise ja valikuid soodustava töökeskkonna kujundamisel.

100%
2023
2024
Indikaator

Märgise “Tervist edendav töökoht” tingimused on välja töötatud

Mõõdik

Märgise taotlejate arv: 49 (2023/24)

Märgise saajate arv: 29 (2023/24)

Lühiülevaade

2023. a sügisest on võimalik tööandjatel taotleda “Tervist edendav töökoht” märgist. Liikumisaktiivsuse edendamine töökohal on üks fookustest, millele saab tööandja seada eesmärgid ja tegevuskava.
Liikumisaktiivsuse edendamine on üks valdkondi, mis töökoha tervisedenduses on fookuses, keskendudes kehalise tervise ja töövõime juhtimisele, töötajate teadlikumaid valikuid soodustavate võimaluste pakkumisele töökeskkonnas, sobitades liikumissoovitusi töö iseloomuga (istuv väheaktiivne töö vs kõrge füüsilise intensiivsusega töö).
Liikumise ja kehalise aktiivsuse edendamise all mõistame tööviisist ja liikumisharjumustest tulenevate terviseriskide ennetamist ja töötajate tervise arendamist.

3 aasta pärast saab märgist uuesti taotleda ning pärast antud perioodi toimub ka märgise saanud tööandjate hindamine – kas võrreldes varasemaga toimus positiivne muutus.

Märgise väljaandmise protsessi veab TAI koostöös Tööinspektsiooniga.

Vastutaja

Tervise Arengu Instituut

Partnerid

Tööinspektsioon
Tervist edendavate töökohtade võrgustiku tööandjad
Eesti Personalijuhtimise Ühing
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus
Töötukassa

“Liikumine töökohal” veebilehe loomine
Tööinspektsioon

Soovitud tulemus:

Koostatud on teemaleht „Tervislik liikumine töökohal“.

100%
2023
2024
Indikaator

Teemaleht “Liikumine töökohal” on valminud

Mõõdik

Lehekülje kuvamiste arv: >200 (aprill 2024)

Lühiülevaade

Tööelu portaali www.tooelu.ee tehakse eraldi teemaleht „Liikumine töökohal“, kuhu lähevad üles erinevad video ja plakatid, mis on TI enda poolt välja antud (nt võimlemine töökohal).

Lisainfot
Vastutaja

Tööinspektsioon

Sotsiaaltöötajate teadlikkuse tõstmine liikumisaktiivsuse olulisusest
Sotsiaalministeerium

Soovitud tulemus:

Sotsiaaltöötajad oskavad senisest paremini rääkida inimestele liikumisaktiivsuse olulisusest ja neil on olemas vastav tööriistakast, et seda efektiivselt teha.

2026
2027
Indikaator

Juhendid sotsiaaltöötajatele on välja töötatud

Lühiülevaade

Sotsiaaltöötajate erinevad juhendid, kuidas nad nõustavad koduvisiitide raames, peaksid hõlmama ka liikumisaktiivsuse alast nõustamist. Juhendite sisu valmib koostöös partneritega – Liikumisharrastuse kompetentsikeskus, Tervise Arengu Instituut, Tartu Ülikool, Sotsiaalkindlustusamet

Vastutaja

Sotsiaalkindlustusamet

Partnerid

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus
Tervise Arengu Instituut
Tartu Ülikooli Liikumislabor

Maakonna rahvatervishoiu spetsialistide ja haridusasutuste tervisedendajate võrgustike arendamine
Tervise Arengu Instituut

Soovitud tulemus:

Maakondades on pädevad rahvatervishoiu valdkonna spetsialistid, kes on suutelised paikkonna organisatsioone ennetuse- ja tervisedendus tegevustes nõustama ning maakonnas strateegiliselt valdkonda arendama.

Pidev tegevus
Indikaatorid 2024

Võrgustikele on aastas vähemalt 2 korral tagatud täiendkoolituse võimalused

Võrgustikele on vähemalt korra kvartalis tagatud töötugi (1:1 kohtumised, kovisioonid, online töötoad jm)

Lühiülevaade

Võrgustike koolitamise osas on TAI peamisteks sihtrühmadeks maakonna rahvatervise spetsialistid (sh haridusasutuste suund) ja tööandjad (Tervist Edendava Tööandja märgise raames). Maakonna tervisenõukogude ja teiste maakondlike võrgustike koolitamise eest rahvatervise teemadel vastutab eelkõige maakonna rahvatervise spetsialist.

Oktoober 2024: Kõigis maakondades (15) ja kahes suuremas linnas Tallinn ja Tartu (2+1) on tööle võetud haridusasutuste tervisedenduse spetsialist.
Võrgustikule on aastal 2024 korraldatatud täiendkoolitusi (6 tk).
Kõik spetsialistid on läbinud ennetuskoolituse EUPC.
Võrgustikule on pakutud töötuge ja mentorlust ning retrospetiivi tegemine möödunud kuue kuu valguses. Toimunud on veebipõhised töötoad.
Alates septembrist töötavad kovisoonigrupid (kuus korra).

Vastutaja

Tervise Arengu Instituut

Partnerid

Tervisekassa
Tartu Ülikooli Liikumislabor

Rahvastikupõhiste tervisekäitumise uuringute läbiviimine
Tervise Arengu Instituut

Soovitud tulemus:

Olemas on alusinfo, mille põhjal erinevaid algatusi kavandada. Kogutud on info Rahvastiku tervise arengukava mõõdikute hindamiseks.

Pidev tegevus
Indikaatorid

Täiskasvanud elanikkonna tervisekäitumise uuringu küsitluse läbiviimine 2024

Raporti valmimine 2025

Eesti noorte uimastitarvitamise uuringu küsitluse läbiviimine 2024

Raporti valmimine 2025

Lühiülevaade

Regulaarselt ellu viidavad rahvastikupõhised uuringud võimaldavad jälgida tervise ja tervisekäitumisega seotud tegureid järjepidevalt. Eri vanuserühmade (lapsed, noored, täiskasvanud) seas tehtavad uuringud annavad ülevaate rahvastiku terviseseisundist, tervisekäitumisest ja neid mõjutavatest teguritest. Nende tulemuste aegread võimaldavad hinnata muutusi pikema aja vältel ja loovad tõenduspõhise aluse tervisepoliitika kujundamiseks.

Lisainfot
Vastutaja

Tervise Arengu Instituut

Kehalise inaktiivsuse ja liigse kehakaalu kulu välja selgitamine Eestis
Tervise Arengu Instituut

Soovitud tulemus:

Täiskasvanute kehalise inaktiivsuse ning liigse kehakaalu majanduslik mõju Eestis on hinnatud.

100%
2023
2024
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

Soomes teostati 2022. aastal analüüs, milles leiti, et madala kehalise aktiivsuse ja istuva eluviisi kulu riigile on 4,7 miljardit eurot aastas. See oli oluline tõuge selleks, et riik hakkaks tõeliselt kehalise aktiivsuse edendamist prioritiseerima.
Uuring valmis TAI poolt 2024. aasta aprillis ja hindas täiskasvanute kehalise inaktiivsuse ning liigse kehakaalu vahetut majanduslikku mõju Eestis. Uuring käsitles vaid kululiike, mida oli võimalik andmepõhiselt seostada riskiteguri ning terviseseisunditega.

Lisainfot
Vastutaja

Tervise Arengu Instituut

Vanemaealiste liikumisaktiivsuse, soodustavate ja takistavate tegurite väljaselgitamine
Tervise Arengu Instituut

Soovitud tulemus:

Vanemaealiste kohta on olemas andmed nende liikumisaktiivsusest, soodustavatest ja takistavatest teguritest.

2025
2026
Indikaatorid

Eesti Terviseuuring (ETeU) küsitlus on läbi viidud

Valminud on raport

Teostatud on analüüs vanemaealiste osas

Lühiülevaade

Eesti Terviseuuring (ETeU) küsitlus viiakse läbi 2025. aastal ning see hõlmab ka inimesi vanuses 65+. Küsitlus viiakse läbi telefonis, silmast silma ja veebis. Teostatakse eraldi analüüs vanemaealiste vanusegrupile, mis hõlmab nende liikumisaktiivsust ja soodustavaid ning takistavaid tegureid.

Vastutaja

Leila Oja

Mitteliikujate käitumis- ja sekkumisuuring: aktiivse argiliikumise soodustavad ja takistavad tegurid käitumusteadlikust perspektiivist
Sotsiaalministeerium

Soovitud tulemus:

Peaeesmärgiks on saada teada, millised tegurid mõjutavad mitteliikujate käitumist ning kuidas neid tegureid saab mõjutada, et suurendada argipäevast füüsilist aktiivsust.

2025
2027
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

Mitteliikujate käitumis- ja sekkumisuuringu peamine eesmärk on mõista, millised tegurid mõjutavad mitteliikujate käitumist ning kuidas neid tegureid saab mõjutada, et suurendada argipäevast füüsilist aktiivsust.

Uuring keskendub hüpoteesidele, mis uurivad, kuidas käitumuslikud, keskkondlikud ja sotsiaal-majanduslikud tegurid mõjutavad inimeste otsust aktiivselt liikuda.

Sihtgrupiks on mitteliikujad erinevatest demograafilistest rühmadest—vanuse, soo ja sotsiaal-majandusliku staatuse järgi—nii linnalises kui ka maapiirkondades.

Metoodika hõlmab kvantitatiivset uuringut, kasutades küsitlusi ja ankeete, mis käsitlevad mitteliikujate praegusi liikumisharjumusi, tajutud takistusi, motivatsiooni ja käitumuslikke tegureid. Lisaks viiakse läbi kvalitatiivne uuring süvaintervjuude või fookusgruppide kaudu, et saada sügavamat arusaama mitteliikujate käitumise põhjustest ja nende suhtumisest aktiivsesse liikumisse.

Sekkumiskatsed põhinevad käitumisteaduslikel põhimõtetel nagu nudging, motivatsioonikõnelused või haridusprogrammid, mille mõju hinnatakse enne ja pärast katset.

Andmekogumisvahenditena kasutatakse aktiivsusmonitore või sammulugejaid osalejate füüsilise aktiivsuse mõõtmiseks uuringuperioodi jooksul ning küsimustikke ja päevikuid käitumise ja tajutud muutuste dokumenteerimiseks.

Vastutaja

Selgumisel

Koolide ja koolieelsete lasteasutuste liikumis- ja toitumissekkumiste rakendatavuse uuring
Praxis

Soovitud tulemus:

Projekti eesmärk on läbi tõenduspõhiste sekkumiste rakendatavuse hindamise panustada pikemas perspektiivis tasakaalustatud toitumise ja regulaarse liikumise suurendamisele laste ja noorte hulgas.

25%
2024
2025
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

Selleks et efektiivselt piisavat liikumist ja tervislikumat toitumist nii koolieelses lasteasutuses kui koolis edendada, peab tuginema tõenduspõhistele sekkumistele ja neid ka edukalt rakendama.

Vastutaja

Praxis

Partnerid

Tartu Ülikooli Liikumislabor
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Õigusruumi täiendamine selliselt, et õpi- ja kasvukeskkond soosiks enam tasakaalustatud toitumist ja liikumist
Sotsiaalministeerium

Soovitud tulemus:

Õigusruumi muudatused soosivad tasakaalustatud toitumist ja liikumist toetavat õpikeskkonda.

66%
2023
2025
Indikaatorid

Rahvatervishoiu seaduse ja selle rakendusaktide koostamine

Arutelud ja õigusaktide kooskõlastamine

Õigusaktide vastuvõtmine ja jõustumine

Lühiülevaade

Rahvatervishoiu seaduse uuendamise raames uuendatakse lasteasutuste tervisekaitsenõuded. Tervisekaitsenõuete uuendamisel on kavas silmas pidada, et need edendaks laste tervist ja soodustaks lasteasutuses ohutut liikumist. Rahvatervishoiu seadusega koos uuendatakse ka koolieelsete lasteasutuste ja koolide toitlustamist reguleerivat määrust. Uue määrusega on suurem tähelepanu kvaliteedil (menüü mitmekesisus, puu- ja köögiviljade, marjade pakkumine, soola ja lisatud suhkrute koguse piiramine jne).

Oktoober 2024: Valmimas on rakendusaktide mustandid mis reguleerivad laste õpi- ja kasvukeskkonna nõuded ning toitlustamist, kus lisaks üldistele nõuetele on eesmärk edendada laste tervist nii läbi toitumise kui ka kehalise aktiivsuse tõstmise.

Vastutaja

Sotsiaalministeerium

Partnerid

Tervise Arengu Instituut
Haridus- ja Teadusministeerium